torsdag 13 december 2012

Hmmm... Ibland behöver man helt klart en knuff i rätt riktning... så små ens egna problem blir då.

Jag läste inne hos Josanne igår där hon skrev om en alternativ julkalender från bloggen http://thedaringheart.blogspot.se. Här presenteras olika föreningar och organisationer som på ett eller annat sätt kämpar för ett bättre samhälle, ja tom en bättre värld. Kalendern är ett fantastiskt initiativ!!!

Jag kan bara hålla med. Det behövs en tankeställare och motvikt till shoppinghysterin. Det kan ju låta krystat med tanke på att vi har en kalender knuten till vår shop med erbjudanden på olika varor varje dag och på så sätt bidrar vi ju till just shopping. Men det är inte bara sånt vi sysslar med och därför kör vi även en alternativ lucka idag, där vi ger tips om organisationer och privata initiativ som vi själva stödjer och sympatiserar med.

Nu till jul finns många organisationer som samlar in julklappat till barn som kanske inte annars skulle få några klappar. Vi skrev om detta här. Kolla på din ort om det finns något liknande.

Bor du i en större stad finns det alltid bostadslösa som står och säljer tidningar. I Göteborg och Skåne heter den Faktum, i Stockholm Situation Sthlm. Skynda inte bara förbi nästa gång. Stanna och handla en tidning för 50 kr eller passa på nu och köp en väggalmanacka med fantastiskt fina bilder för 150 kr. (mina gryniga kvällsbilder gör den inte rättvisa). Göteborgsversionen heter Göteborg by night och visar platser där det tyvärr inte är ovanligt att någon tvingas spendera natten. I denna kylan måste det vara ett rent helvete rent utsagt.


Sedan måste jag också tipsa om en insamling som min nagelteknolog Celeste har startat. Ett superbra initiativ också. Eftersom D är bortrest så kändes det inte helt ok att gå in och rensa hans garderob och ge bort utan att fråga först. Jag gick därför och köpte strumpor och kalsonger som jag kommer att skänka. Ja, i min värld behöver man inte ärva någon annans underkläder eller strumpor och det ska inte någon annan behöva heller. Bor du i Göteborg eller i närheten så hjälp till.Du kan läsa om hur här nedanför.

Detta är kopierat från Facebook här: 

ALLA VÄNLIGA SJÄLAR!!! ♥ ♥

IDAG GÅR FÖRSTA LASSET TILL DOM HEMLÖSA IVÄG TILL CAFÉ TRAPPANER!
Underbara bästa Mikeal på ICA Nära Ovrells http://www.facebook.com/Ovrells?fref=ts Dom kommer att skänka ca 40 kilo ost mm till dom hemlösa. J
ag är sjukt glad för deras insats!! ♥ ♥

Fick även idag/kväll höra av MI som är ansvarig för cafét att även kaffe, tea osv behövs...
Så alla underbara som stöder detta glöm nu inte bort att kolla över era kläder och dylikt nu om ni har något som ni kan avvara för nu har jag Celeste Auvinen startat en insamling till dom frusna hemlösa vi har här i Gbg..!!!!!

Så alla vänliga har ni några varma jackor, byxor, jumprar, långkallingar,strumpor, skor, termobyxor, täcken osv över så kontakta mig.. Allt som gör att dom håller sig lite varma nu i vinter. Kolla gärna med dom ni känner oxå. Sen gärna herr kläder. Sen att dom även behöver UNDERKLÄDER och HYGIENARTIKLAR!!!!!

Självklart även till kvinnor men vi har mest herrar som sover ute.. Allt är välkommet som ni föstår!!!.
Hör av er till mig här eller ring mig Celeste Auvinen på
0739-221013.

Ni kan komma hem till mig eller lämna på Salong Pauz. Drottninggatan 25. Lämna det ni kan bara, allt är välkommet!!! Och lämna dom innan den 18e dec snälla ni!!!
NU KÖR VI!!! HJÄLP OSS ATT HJÄLPA DOM SOM INTE HAR EN MYSIG LÄGENHET ELLER DYL ATT KURA IHOP SIG I DENNA TID!!! ♥ ♥ ♥
Kopiera gärna detta vidare på eran egna logg så det sprids vidare..!! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar