torsdag 2 augusti 2012

Hmmm... ibland är det inte riktigt som man tror...

Idag på vagnen råkade jag höra lite av två mäns konversation. Plötsligt hör jag konkurrenter och spetsar då såklart öronen lite extra såhär i starta företagstider. Den ena mannen säger att han har varit lite i luven på en del konkurrenter denna sommar.

Oj, tänker jag. Jobbigt! Hmmm... undrar vilken bransch han är i.

Mannen fortsätter att prata och säger att konkurrenterna är väldigt revirtänkande och att han fått höra saker som att "Det här är min stad! Försvinn!" och liknande.

Jag är fortfarande fundersam till vad han håller på med, men såklart också nyfiken.

Han fortsätter med att säga att det är dags för festival, Way Out Wes, nästa helg och då blir det goda tider igen.

Aha, tänker jag, han säljer såklart något som ofta finns på festivaler och reser därför runt. Ja, då kanske konkurrenterna blir sura om man kommer och säljer i "deras" stad. Tycker själv att det är en ganska smart analys.

Men ack så fel jag hade. I nästa stund säger han att man får passa sig för att alltid panta sina burkar och flaskor på samma ställe, affärerna tröttnar på att man kommer med mycket åt gången. Han drygar alltså ut sin lilla inkomst, ja för den var nog inte så stor, med att panta burkar och flaskor. De fortsatte nämligen med att prata om var man kunde hitta bäst sovplats för natten och vilka kyrkor som hade bäst gratis fika. Sedan gick de av och kvar satt jag och funderade.

Jag har aldrig tänkt på att plocka burkar som ett arbete man bedriver lite som ett företag. Där man har konkurrenter, måste vara på rätt plats vid rätt tid och försvara sin marknadsandel, men om det är den försörjning man har så är det ju precis det som det är. Ett litet företag. Ett enmansbolag. Dock inte med någon större vinst.

Jag hoppas verkligen att han hittar många burkar på festivalen, får gratis fika och mat för dagen... och en sovplats på natten.

Olika falla ödets lott. Sånt här får en att fundera. Så otroligt lyckligt lottad jag är. Och säker ni också. Glöm inte bort det och dela gärna då och då med er av det ni har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar