måndag 11 februari 2013

Hmmm... lchf:arnas värsta mardröm...



I morrn är det fettisdagen som de flesta vet... semlor... mmmm...

Men när jag dessutom såg att det är pannkaksdagen fick jag lite tilt i huvudet och det hmmm:ades en hel del. Det måste ju vara alla lchf:ares värsta mardrömsdag. Kolhydraterna löper fullständigt gatlopp i morgon om folk ska trycka i sig både pannkakor och semlor samma dag. Men varför är det alltid såhär? Allt kul och allt gott kommer i klump. Så att man måste välja det ena eller det andra.

Eller ja, man kan ju äta både pannkakor och semlor i morrn om man vill förstås... Men jag tror jag kommer att nöja mig med möjligtvis en semla. Jag skulle inte fixa både och... hello ballongmagen from hell om jag skulle försöka mig på nåt sånt. Så ja... det kanske får bli en semla. Det räcker fint så.

Lite fakta från http://www.pannkaksdagen.se/om-pannkaksdagen/fastan-och-pannkakan

I gamla dagar fastade de kristna i 40 dagar innan påsk. Dagen innan fastan skulle skafferiet tömmas på matvaror som inte fick ätas under fastan. Det var bland annat ägg, mjölk och smör. Ingredienserna använde man till att göra pannkakor av, därför kom dagen att kallas för Pannkaksdagen. Pannkaksdagen infaller alltid tisdagen efter fastlagen. Idag är det inte längre en del av kristendomen att fasta i 40 dagar, men Pannkaksdagen har kvarstått som en trevlig och välsmakande tradition, särskilt i engelsktalande länder.


Pannkaksdagen och fastan hör ihop 
Pannkaksdagen infaller alltid tisdagen efter fastlagssöndagen. Fastlagssöndagen var den sista lediga dagen innan fastan. Därför såg man till att njuta av alla de saker man inte skulle få äta på över en månad. På tisdagen, det vill säga Pannkaksdagen åt man därför upp de sista resterna av all god mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar