fredag 30 november 2012

Hmmm... glöggtider.

Min pappa har så länge jag kan minnas alltid ställt sig vid spisen och gjort glögg kvällen innan julafton. Alltid. Ibland till min mammas stora förtret, då hon som bäst for runt som en virvelvind runt spisen just då och skulle koka skinka och köttbullar mm. Men det spelade liksom ingen roll. Glögg skulle det bli. 

Pappa, precis som jag har nog inte tålamod att sätta glögg månader i förväg med potatis och russin och gud vet allt vad det ska vara i. Å varför ska man det när det är lätt fixat på en kvart. Dessutom är den väldigt god. Receptet kommer ursprungligen från en läkare på sjukhuset i Linköping som brukade göra denna till avdelningens personalfest. Detta var på den tiden innan man hade i kräkmedel i sjukhusspriten, så att originalreceptet är en aaaaaaaaning alkoholstarkare än denna. Eller som pappa brukar säga. - Det var nog drag i den glöggen. Hursomhelst. Jag tror att min faster som jobbade på sjukhuset fick receptet av denna läkare och att hon sedan gav det till min pappa, som sedan har gjort den till en jultradition hemma hos oss. Så kan det gå.

Here we go...
-->

Pappa Lennarts julglögg 

6 dl vatten
3 dl socker 

Sjud sockret tillsammans med vattnet
tills allt sockret l
öst sig. 
L
åt kallna, om du inte vill ha en barnvänlig
 variant av denna gl
ögg. 
Kan du som jag inte v
änta medan allt
 kallnar s
å sjud sockret med 3 dl vatten och
h
äll sedan i 3 dl iskallt vatten.
D
å kallnar det direkt. 

1 helflaska rödvin
1 msk aromatisk tinktur ( finns p
å Apoteket )
1 liten flaska ( 350 ml ) okryddad sprit

Allt detta tillsätts till socker-vattenblandningen och
 ho, ho, ho, d
är var glöggen klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar